Oavsett om man ska driva en webbutik eller bara en vanlig hemsida kan det vara bra att arbeta med en så kallad webbyrå. Den hjälper dig att lyckas bättre med den tekniska delen av att driva en hemsida och kan ge dig fler och nöjdare kunder.

 

Användarvänligheten är viktig

 

När det kommer till internet och hemsidor är just användarvänligheten en viktig faktor för att lyckas och för att få nöjda kunder. En hemsida som av olika anledningar fungerar dåligt kommer snabbt att bidra till att kunderna söker sig någon annanstans. Det kan exempelvis handla om att det är svårt att hitta på sidan och att navigera sig fram, att sidan är trög och tar lång tid att ladda eller att den har för lite eller för mycket information som gör att det är svårt att skaffa sig en bra överblick över dess innehåll. En bra hemsida ska vara lätt att förstå, lätt att navigera sig fram på och den ska snabbt kunna ladda sidorna. Kort sagt ska den ha en hög användarvänlighet.

Ett exempel på ett företag som hade en välfungerande hemsida och som förlorade många kunder när de bytte hemsida är Sportamore, vars nya hemsida inte alls är lika användarvänlig som den gamla. Även om Sportamore är ett väletablerat företag med en stabil kundkrets har deras nya hemsida ändå spelat en viktig roll när det kommer till kundnöjdheten. Många som varit kunder och handlat från deras webbshop har, på grund av den nya hemsidans komplexitet, valt att gå till konkurrenterna.

Undvik att göra en Sportamore – skaffa en webbyrå

Med hjälp av en webbyrå är det lättare att skaffa sig en bra och välfungerande hemsida som ger dig fler kunder som gärna återvänder. En webbyrå erbjuder hjälp i form av tekniska lösningar som hjälper dig att få den perfekta hemsidan utifrån ditt behov. Hos en webbyrå kan man köpa ett så kallat webbhotell där man får möjlighet att bygga upp en hemsida utan att själv behöva stå för allt det tekniska bakom hemsidan. Ju mer som krävs av din hemsida, desto mer avancerad behöver webbhotellet vara för att kunna matcha den prestandan som krävs för driften av din hemsida. Du betalar även för andra tjänster för hemsidan, som bland annat har med säkerheten att göra, men även domäner och tjänster som webbyrån kan erbjuda i form av kundtjänst och liknande service som du kan behöva längs vägen.