Genom att skapa sidor på nätet med hög tillgänglighet får man garanterat fler besökare. Men vad är egentligen tillgänglighet på nätet?

Vad är tillgänglighet på nätet?

Många förstår nog vad tillgänglighet betyder när det kommer till fysiska byggnader och rum. Dörröppningar ska vara så stora att personer i rullstol ska kunna ta sig igenom, utgångar ska vara tydligt märkta och alla skyltar ska gå att läsa tydligt. Egentligen innebär tillgänglighet på nätet samma sak: att information ska vara tillgänglig för alla och även presenterad på ett vettigt sätt. Det här tjänar alla på. Att skapa hemsidor med hög tillgänglighet är tillsammans med ett bra och robust SEO-verktyg de viktigaste åtgärderna man idag kan göra för sin webbplats. Att arbeta med SEO frågor, innebär att optimera sidorna för sökmotorer. Att arbeta med tillgängligheten optimerar dem för besökarna, vilket i det långa loppet optimerar dem även för sökmotorerna, som ju baseras på att leverera bra information.

Exempel på bra tillgänglighet

Att arbeta med tillgänglighet på sin webbplats behöver i grunden inte vara särskilt svårt. Använder man ett CMS verktyg som WordPress och Drupal, samt en färdig mall, är chanserna goda att de är tillgängliga. Man kan försäkra sig om följande:

  • Ser webbplatsen lika bra ut på mobiltelefon som på en desktop?
  • Använder man ett lättläst typsnitt med bra kontrast?
  • Använder bilderna alternativtext?
  • Är texten skriven med huvudrubrik, underrubriker och punktlistor där det passar?

Fördelar med tillgänglig information

Det finns massor av fördelar då informationen är tillgänglig. Det mest uppenbara är ju att fler människor kan ta del av den. Texterna kommer även att locka fler besökare. Många vänder så att säga ”i dörren” om det ser stökigt och svårt ut på webbplatsen. Man kan jämföra det med att kliva in i en butik. Vill man då mötas av varor huller om buller eller en tydlig indelning, där olika varor har sin plats, allting märkt med stora tydliga skyltar? På samma sätt kan man se landningssidan, eller startsidan, som ett skyltfönster. Precis som i den fysiska världen går det inte att lägga fram precis allt i skyltfönstret. Det ger intrycket av oreda och att affären saknar kontroll. Man lägger istället fram eventuella erbjudanden eller de varor som kännetecknar butikens innehåll mest. Mycket av tillgänglighetsarbetet handlar om att lära sig prioritera bland informationen. Vad är egentligen viktigt? Vad kan sägas med färre antal ord och vad kan man stoppa undan längre bak?

Att undvika informationsöverflöd

För att skapa en trevlig hemsida måste man till varje pris undvika ett överflöd av information. Det ska vara tydligt vad som är viktigt med varje sida en besökare kommer till. Själva syftet med sidan ska presenteras högst upp. Med hjälp av underrubriker och ingress ska en läsare snabbt kunna avgöra vad texten handlar om.

Lämna ett svar