Vilka grunder ska man behärska för att lyckas med sin digitala marknadsföring? Här går vi igenom grunderna och vilka koncept man bör förstå för att komma i mål.

 

Företagets hemsida

Ofta är grunden till den digitala marknadsföringen redan lagd på företagets hemsida. Det är hit många länkar går och här som köpbeslut kan fattas av exempelvis en kund. Därför är det viktigt att hemsidan är optimerad på flera sätt för att inte processen ska saktas ned, eller få en kund att vända i ”dörren” utan att göra ett köp. Det är viktigt att man använder bra verktyg som gör marknadsföringen smidig och effektiv, och därmed lockar fler kunder. Ett verktyg som www.rule.se skräddarsyr marknadsföringen till kunden, med bland annat riktade SMS och nyhetsbrev. Att via dessa kanaler leda kunder till hemsidan gör det möjligt att arbeta med exempelvis kampanjsidor. Då leder man kunderna till en sida med en särskild mening, exempelvis en REA sida, eller utförsäljning av något slag. En hemsida bör ta i beaktande:

  • Att de är tillgängliga och har innehåll som känns relevant.
  • Att de ser lika bra ut på en mobiltelefon och en desktop.
  • Att de är SEO optimerade och rankar högt på sökmotorernas söksidor.

Sökmotoroptimering

Sökmotorsoptimering, som ibland förkortas SEO, betyder att man tänker till ett varv extra när det kommer till webbplatsens innehåll. En webbplats som säljer elektronik till båtar vill förstås att människor som söker på kombinationen ”båtar” och ”elektronik” hamnar på deras sida. Numera räcker det inte att använda dessa två ord i stor utsträckning, för att på detta vis hamna högre upp i rankingen. Men de är fortfarande nyckelord som man bör ha med i beräkningen. Att använda nyckelord är viktigt, men det ska fortfarande kännas relevant där man använder dem.

Synlighet på sociala media

Det är lika viktigt att ett företag syns på fler kanaler än på sin egen hemsida och i nyhetsbrev. Organsik synlighet på olika plattformar ökar besöksantalet till hemsidan. Man kan arbeta med olika hashtag och göra relevanta inlägg som lockar människor att komma till företagets hemsida. Dagens kunder är svårflörtade, så det räcker inte att bara föreslå att de ska komma till hemsidan. Ingen lägger ned sin dyrbara tid bara för att ett företag föreslår detta. Här måste man arbeta med bra erbjudanden, och kanske leda besökarna vidare till en kampanjsida. Exempelvis kankse ett gym har en kampanj på Instagram där man erbjuder medlemsskap inom en begränsad tid, där det är rabatt på anslutningen.